vilken musik hör hemma hemma hos dig?

vi är på väg till skolan. Jag är fem år. Allison Krauss och någon annan som hjälper till i bluegrassduon hörs högt i hela bilen. Det är varmt även för att vara i Kalifornien. Mamma trummar med fingrarna på ratten, sjunger med lite i smyg och palmerna far förbi oss som sekunderna på en klocka. Jag försöker lära mig läsa, det är svårt. Jag kan läsa nästan alla skyltar nu, men jag kan inte knyta rosetterna på mina skor själv.


klockan är åtta på kvällen. Jag är åtta år. Far och jag är ensamma hemma, mamma är på middag någonstans. Han har på sig förklädet med zebror och jag har mitt med Nicke Nyfiken. Vi har lagat mat ihop, pannkakor såklart. Jag är mätt och glad och han sitter och snurrar på sitt vinglas och försöker få igång en diskussion jag inte är intresserad av. Han suckar och ler snett mot mig och går ut i vardagsrummet, jag sitter kvar, försöker nå ner till golvet med mina bara fötter men misslyckas. Jag är fortfarande för liten.

Plötsligt hörs musiken, så högt att man nästan får ont i öronen. Basen som får hela kroppen att skallra. Sympathy for the devil, säger pappa och jag förstår inte engelska men nickar och vi dansar tillsammans i vardagsrummet i våra förkläden och med för mycket pannkaka i magen.

det är tidigt på morgonen. Jag är elva år. Jag tassar försiktigt med nakna fötter mot trägolvet och försöker få trappan att inte knaka när jag rör mig mot nedervåningen. Jag känner igen takten, även om den är så tyst att jag måste anstränga mig för att höra den. Den ökar desto närmare arbetsrummet jag kommer. Jag sliter upp dörren och musiken slår emot mig med en öppen hand. Backdoor man hörs så högt att fönstret skallrar. Pappa står och dansar med dammsugaren i mitten av rummet, på den blå mattan med invävda kameler. Jag skrattar och stänger dörren, han har inte märkt något.

Vilken musik hör hemma hos dig?

16 kommentarer:

  1. Anonym30.6.12

    Simon&garfunkel. The script. Toto.

    SvaraRadera
  2. Allt.

    För tillfället är jag dock extremt kåt på ska-punk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du är kåt på allt bästis

      Radera
  3. all som är fin och vacker och låtar bra i mina öron.
    http://open.spotify.com/user/flisan.horse/playlist/4aCKjA7LN5ZzJbCVZPnyL9

    SvaraRadera
  4. Elvira30.6.12

    http://www.youtube.com/watch?v=pN-U5aE6Rog&feature=related

    och din starred-spellista.

    Miss Li.

    Pink Floyd.

    SvaraRadera
  5. Anonym30.6.12

    bruce springsteen, håkan hellström, bob dylan, david bowie, the smiths, the clash, the doors, the beatles och pink floyd spelas väldigt ofta och har gjort det under nästan hela min uppväxt, fast i perioder.

    SvaraRadera
  6. mest Bruce Springsteen. fast pappa har snöat in på någon österrikisk radiokanal som spelar typ två låtar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, min pappa tvingar mig jämt att lyssna på Springsteen

      Radera
  7. agnes igen30.6.12

    och beatles då

    SvaraRadera
  8. Vilken mysig text. Hos mig hörs all möjlig sorts musik mest Lars Winnerbäck eller Håkan Hellström men mot hösten brukar Melissa Horn spelas allra mest.

    Sv: Tack söta du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det hemifrån!

      Radera
  9. ungefär allt som sagt redan, sen är jag rätt öppen för allt. till exempel den ungerska trion som spelar folk musik blandat med heavy metal, som min syster visade mig förra veckan. de är rätt fräsiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahahhah det låter som en utmärkt kombination

      Radera
  10. Det som jag växt upp med är Kent, Hellström och sådant där lite punkrock som pappa lyssnar på. Och så mammas lite jazz, sköna toner.

    SvaraRadera

Här får du gärna höra av dig! Kommentarer gör mig lika glad i magen som en stor kopp te. Kyss.