Shut the fuck up, Donny.



När jag var ungefär tretton år och ganska fånig så var jag totalt besatt av den här filmen. Kanske var det för att bröderna Coens filmer alltid är något enastående, kanske var det för att det var nästan den första filmen jag någonsin sett som innehåll så många upprepningar av ordet "fuck" vilket var lite småtufft och rebelliskt.. (Detta var då långt innan jag såg pulp fiction.) Och jag måste erkänna att fortfarande, och nu har jag nog sett den sisådär femton gånger minst, så älskar jag den fortfarande av hela mitt hjärta och hörni, när allt skiter sig, "Let's go bowling."


Walter Sobchak: He lives in North Hollywood on Radford, near the In-and-Out Burger...
The Dude: The In-and-Out Burger is on Camrose.
Walter Sobchak: Near the In-and-Out Burger...
Donny: Those are good burgers, Walter.
Walter Sobchak: Shut the fuck up, Donny!



Själva handlingen är egentligen mest om bowling, gröna tånaglar, en förstörd matta och en arg hippie. Och en veteran, som är väldigt speciell, och Donny som är allas hatobjekt. Mångmiljonären får vi inte heller glömma, och inte heller privatdetektiven eller Jesus. Äsch, se den bara.

6 kommentarer:

  1. Anonym13.6.12

    Hahaha jag har sett den, den är väldigt speciell :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. och alldeles alldeles underbar! <3

      Radera
  2. Oh yes, the fucking Dude

    SvaraRadera
  3. Hah älskar den fortfarande, jag med !

    SvaraRadera
  4. Alltså jag älskar den här filmen. Jeff Bridges, vilken pingla.

    SvaraRadera

Här får du gärna höra av dig! Kommentarer gör mig lika glad i magen som en stor kopp te. Kyss.